Friday, August 12, 2011

usch :(

Vet inte var jag ska börja..
Åkte bort i en vecka och gjorde ett byte innan avfärden, rengjorde även filtret någon dag innan och såg till att de alla har mat.

När jag kom hem idag var akvariet igenvuxen av ytväxter. Är ju helt sjukt vad de växt! Ynglen mår bra, Red mår bra, snäckorna mår bra, pandorna mår finemang men så kollar jag in mina tv lekpar dvärggurami och....

upptäcker att min powder blue hne fått "popeye fish desease", och ja, det ser precis så läskigt ut som det låter. Snabbt som sjutton håvar jag ut honom och lägger honom i en hink och sedan fick min pojkvän googla fram sjukdomen åt mig.

Vanliga orsaker för denna sjukdom är följande:
dålig vattenkvalite
Bakteriell infektion
Slag mot ögat
Slagsmål

Eftersom jag haft akvariet igång nu ett tag och fiskantalet snarare minskat än ökat och jag skött både vattenbyten och filtrering så tror jag att det lutar mot att min andra hane (Rex) varit lite för tuff mot Colt. Han har även sår av bett över kroppen, därför drar jag den slutsatsen.

Självklart sker detta då jag rest bort. Jag hann bara observera dem i några få dagar tillsammans i karet och utgick dumt nog från att ett välplanterat 150liters kar skulle vara stort nog för dem båda att samsas i. Självklart har Rex byggt sig ett bo bland ytväxterna som nu är så många att de står helt stilla trots att pumpen cirkulerar ytan.

Så ja, det var en trist upptäckt att komma hem till. Jag har nu badat honom i 2% saltlösning med havssalt och låter honom gå med 1 matsked salt/5 l vatten i en bunke. Han är pigg och aktiv men jag är osäker på om han kan hitta mat.

Jag är redo att se om ögonen går tillbaka om några dagar annars kommer jag nog att avliva honom.

Upptäckte även att första äggkasen med äppelsnäckor har kläckts! En del är helt klart vita, vita som små snöflingor. Andra är mörkare. Skulle tro att det blir både rosa och lila och ja, de lär vara randiga men kanske inte alla. Snäckorna har lagt två klasar till under tiden jag var borta. Jag ska nog ta bort en då jag omöjligt kan få iväg så många snäckor.

No comments:

Post a Comment