Monday, September 5, 2011

Växer och växer.

Man kan se blått på den största guramiynglet nu, på fenorna och även se var den så småningom kommer att få ränder. Alla yngel äter nu smulat torrfoder även om de verkar föredra att jaga efter kräftdjur och planarior. Jag ska försöka fixa några foton.

Raggar även på ett 60l kar som jag hoppas få snart. Köpte ett 50l kar men den gick sönder och nu väntar jag på att det ska ordna upp sig med snubben som sålde det så jag får tillbaka mina pengar eller bli ersatt för skadorna. Akvariet är iallafall obrukbart.

Snäckbäbisarna växer som ogräs och nu börjar jag oroa mig inför att börja sälja dem. Måste ordna burkar och även få koll på _vad_ jag har. Har en del riktigt fint, rosa- som kanske utvecklar ränder längre fram men ser "släta" nu just nu. Sen har jag en handfull med en ljus, brun färg, inte allt för olika de råsa men de är som "caramelle creme" eller kola fudge. Inga ränder än så länge. Antar att det är någon variant av "guldbrun". Sett några som blir ljust, ljust gula, vita, randiga rosa, randiga lila och en hel del blåa. Någon blir kanske jade. Flest har jag iallafall av lilarandiga och vita. Kommer nog att behålla rätt många bara jag får mer plats - men många ska även få nya hem!

Växterna i 54l har kommit igång ordentligt nu. Var först lite orolig då cabomban bara ville ruttna men nu växer det så det knakar. Vattenspikblad och Hygrophila polysperman trivs fint även o ljuset kunde vara bättre. Är som en grön lite djungel där inne och Red pilar mellan stammarna som en röd juvel.

Idag köpte jag hem fryst artemia som jag ska testa att ge till största ynglet. H*n borde kunna äta det nu. Jag köpte även medel mot svamp och yttre prasiter och medicinerar honan som fått två rivsår på sidan. Första veckan såg det ut att läk men sedan kom det svamp. Jag har saltvattenbadat henne men det hjälpte inte speciellt mycket. Lite av svampen gick tillbaka. Jag såg även en prick på reds sida så hon fick också hoppa ner i medicineringsbaljan. Kan vara att Guramihonan naffsat på henne men lika bra att ta det säkra före det osäkra nu när jag köpt medlet.

En sak jag noterat med min platy är att varje gång jag saltbadat henne- eller som nu då jag lade henne i medicinbaljan- så bajsar hon. Normalt kan man se henne smma omrking med en korv och man tänker "men ska den komma ut snart då!!". Men då hon ska badas eller medicineras så pang- en stor kord ut direkt, lite som en markering- detta är min balja!! Nä men jag antar att det kan bero på stress eller...?
Att tarmarna får fart?

Jag är glad så länge hon bajsar- när de slutar med det är det ett dåligt tecken :P

No comments:

Post a Comment