Sunday, September 18, 2011

Reds yngel...

Det har gått några dagar och jag får ihop till att det är minst 20 yngel i 52 literskaret. Bra, då vet jag vilken typ av fisk som ska bosätta sig i 150 litern! Nä, skämt åsido. Ska hålla utkik efter ett större kar nu under vintern, se om jag får tag i något bra. Behöver mer plats för de snäckor jag vill/måste behålla.

Tillbaka till ynglen. Jag ska försöka ta lite bättre bilder idag då jag vill tro att de blivit lite större. De är ett gäng riktiga fegisar och stimmar ihop. När jag kommer fram till akvariet blir det ett himla liv och alla simmar åt olika håll som en råsa-orange explosion i vattnet.

De är väldigt söta måste jag erkänna, speciellt med deras svarta fenor och man kan redan ana den svarta munnen. Ett stim med mini-wagtails.

Red går i 150 litern och är fruktansvärt hungrig- hon tigger ivrigt varje gång jag går förbi akvariet. Hon är dock väldigt skygg och försiktig (även om maten får henne att glömma faran i några sekunder) men det beror nog på att hon faktiskt är helt ensam platy. Även om jag inte hade planer på att skaffa fler så är detta nog bra för henne så fort de blir stora nog att simma ihop med mamma Red.

Om några dagar ska min pojkvän ta över skötseln av mina fiskar, han är väl inte direkt "förtjust" i det då detta inte är hans område av intresse. Ja är övertygad om att de kommer att ha det bra i hans omvårdnad och även om jag såklart är lite orolig så är jag även nyfiken på hur större mina yngel hunnit bli under tiden jag är bortrest. Även äpplena kommer nog att hinna lägga på sig lite.

Jag vill inte tänka på vilken djungel av växter som kommer att vänta på att bli bortrensad, speciellt flytväxter. Skönt att ha det mesta borta från två av karen. Ska skicka ett sista paket med växter och snäckor i veckan sedan är det stop för "denna säsong" för när jag kommer tillbaka är det för kallt för dem.

Undra hur glad min pojkvän blir när jag förklarar för honom att han måste "pilla bort" äppelsnäckornas kokonger då jag är borta? (Tack sötnos, du är toppen!)

Oh, ska slänga upp en video på mina Ancistrus ikväll eller när jag nu får tid. Mycket i skola och planerande inför resan just nu. Ska bara filma lite till. De är så näpna och söta än så länge.

No comments:

Post a Comment