Tuesday, September 13, 2011

Kattjävel..

Nu låg samma tjockiskatt på mitt 90-kar och jag hörde ett stort brak följt av buller och bång. Katten hade gömt sig under sekretären och i karet låg täckglaset. Tacka fiskgudarna att ingen snäcka eller ungfisk blev skadad! Katten överlevde tyvärr. ;)

Inte heller akvariet var skadat! Täckglaset går fortfarande att använda (inte så länge katten ska hålla på att lägga sig på den) men ena hörnet blev rejält illa tilltygad. Vet inte vad jag ska göra faktiskt. Nu planerar jag redan att avliva kattskrället (som jag dessvärre, trots hårda ord, älskar enormt mycket) som börjat bli senil på gamla dagar då han två dagar på raken plumsar igenom ett täckglas- hur dum får en katt bli? Nu ska jag avliva honom pga andra anledningar än att han är en idiot.

Jag är ju dum som inte hindrar honom men jag tycker inte att det är vidare snyggt eller brandsäkert att behöva placera en massa prydnadssaker och andra "tunga" föremål som han inte kan putta undan på lysramp/täckglaset - för att han inte ska få plats att ligga där.

Inte vill jag heller riskera att dessa prylar faller ner i karet eller tar sönder glaset. Jag kan inte rekomendera katt + akvarium. Inte alls. Ser ofta bilder på söta katter uppflugna på akvarietoppen men detta är idiotiskt!

Men som sagt, jag har redan planer på att göra mig av med en av katterna, kanske båda- tiden får utvisa. Den andra katten är minst lika nyfiken på akvariet och dess invånare men hon är lätt som en fjäder och smidig som en puma- och sisådär 3 kg lättare och 6-7 år yngre. Nu hoppas jag att ingen av mina korkade katter hoppar upp på akvariet och "missar" att täckglaset är borta. Vad ska jag göra, täcka med gladpack? Nä, just det. Nytt täckglas till båda karen skulle gå på 5-700 kronor- pengar jag inte har just nu. Täckglaset på 150l var verkligen mesigt- de var optimistiska med tjockleken på glaset- däremot 90karet hade rejält glas- därför knäcktes det inte. Men men...

Jag skriker och svär....inombords.
Kattjävel...förbannade, senila kattjäkel!!
Nu måste jag rota runt lite i "kattmappen KAWAII" för att påminna mig om VARFÖR, åh gud VARFÖR skaffade jag kissekatter?

No comments:

Post a Comment