Thursday, January 10, 2013

Främlingen i akvariet

Jag vill minnas att jag bland mina sista inlägg pratade om en ungfisk som jag fann i bunken där jag förvarade växter som jag ännu inte visste var jag skulle placera, på tillväxt och snäckor. Den var grå och färglös (såklart, levt i en bunke utan ljus, värme eller foder i någon månad!). Den växte snabbt till sig och visade sig bli en vacker, ståtlig kejsartetra av manligt kön.

Igår köpte jag hem tre väninnor till honom då han är så livlig och busig och min enda överlevande dvärgguramihona (eftersom detta är en väldigt agressiv art, be warned!) inte ritkigt är tillräcklig för social stimulans. I samma påse följde ett yngel med, av okänd art så det blir spännande att se vad det blir. Hen fick åka ner i stora akvariet där ancistrus och corysar går...borde vara rätt trygg där.

Kejsartetran då? Han började dansa och stalka de förvirrade honorna direkt. Läste om dem och de framställs som en känslig art men denna hanne måste vara av särdeles segt virke för han har verkligen överlevt en prövning. Skulle vara roligt om det blev bäbisar, men de ska tydligne vara både ägg och yngelätare. De som är smarta/snabba nog att gömma sig i mossan överlever kanske.  Detta är iallafall en av de mer livliga och snygga tetrorna som jag har sett.

Jag passade även på att köpa två C.Pandor då en av mitt tidigare par har avlidit och de som sagt inte bör gå ensamma då det är en social stimfisk. Ska köpa fler, men av andra färgvarianter. ÄR mer om en fråga om pengar och tid än någonting annat. Adolfoi är vackra så jag funderar på sådana.

Har förresten avvecklat snäckodlandet, det blev för bökigt med alla akvarier och att hålla isär färgvarianter etc. Det blev svårt att hålla intresset uppe. + att jordbruksverket i princip har bannat hela Pomacea-släkten, vilket för mig är rätt hemskt men man får lov att respektera och förlita sig på att där finns goda grunder för det. Att Pomacea diffusa är en bra algätare och akvariekompis är fortfarande ett faktum, men jag ska inte längre sälja några då de är förbjudna att spridas vidare.

Ancistrusarna jag bytte till mig förra höstne har nu blivit större och könsmogna, det var tre honor, trodde vi men en av dem har utvecklat ordentlig skäggväxt så vi får se var som händer. Jag har lagt över "hanen" och honan i samma akvarium. Inavel, javisst men jag tänkte mer på tillgång av plats och en hane är tolerant mot en honas intrång. Tror inga bäbisar kommer att bli till, men man får väl se.

Det har hänt mycket i ena akvariet, gällande mossan. Ska ta foton och lägga upp jämförande bilder. Det är ganska häftigt. Att java och x-mas mossan trivs är uppenbart.

Bilder kommer senare!

No comments:

Post a Comment