Thursday, January 10, 2013

Märkligt...

Idag när jag tänkte byta vatten i snäck-lådan (en 25 liters låda där jag lägger alla växter som blir över + en del skräpsnäckor) så såg jag en rörelse som fångade min uppmärksmhet. En fisk! Ett yngel! eller ja, är väl mer en ung fisk. Jag har inte en aning om var den kommer ifrån!

Först tänkte jag "shit, ett guramiyngel som kommit med och överlevt..." ur det nu skulle varit möjligt i en bunke där jag byter vatten ibland, utan doppvärmare (kallt vatten mao) och växterna enbart lever på ljuset som når in genom fönstret 4-5 timmar om dagen. Matar aldrig snäckorna, utöver algtabletter ibland.

Men där var den, och det är inte ett guramiyngel och jag rä rätt säker på att det inte heller är en platy. Det knske är någon typ av tetra? Ser ut som en liten, gneomskinlig haj, med en mörk rand som löper från skallen till stjärtfenan. Den har lite råsa-aktigt över "buken". Ska förska få en bra bild när batterierna till kameran laddat upp.

JAg är mest imponerad över att denna fisk överlevt i den lilla bunken med otroligt dålig vattenkvalité och rätt kallt vatten- sen var den kommer från? Som yngel eller som ägg? Slängde ner den i yngelkaret, får se om den växer eller om jag hittar vad det är för typ av fisk. Formen på fenorna och placeringen/utseendet på munnen är väldigt likt en neontetra tex. Hittade en bild på en tetra som påminner om denna: Royal tetra men kan inte hitta något om den.

Några fler tetror som är randiga (en dle med rött i sig); antar att jag msåte vänta ett tag och låta den växa till sig; men om någon känner igen den sen på bild så får ni gärna säga till!

rubintetra
lykttetra
svrt neontetra
Flaggtetra
Niltetra
Trewavasae-tetra
Weitzmans rovtetra, svart dartertetra

No comments:

Post a Comment