Saturday, January 19, 2013

Corydoras

Tråkiga och roliga nyheter. En av c.Panda tonåringarna som flyttade hem till mig för inte så länge sedan förblev väldigt blek och "hängde" inte riktigt med när de andra två for omkring i jakt på mat. Upplevde nästan att den kanske var blind. Den betedde sig inte märkligt på andra sätt (rulla runt, tippade sig/gned sig mot saker/for upp och ner mot rutan/ytan/allmän dålig balans), den bara chillade mycket mer än de andra, verkade inte riktigt bry sig om att följa med stimmet.

Hens syskon blev dock genast bundis med (vad jag tror är en hona) den gamla Pandan och de stimmar på. De försökte "buffa igång" sin nya kompis men ja, den var väldigt obrydd om allt. Den ville inte heller ändra färg, som sitt syskon, som direkt blev samma sand-färg som min gamla Panda. Den här blev nästan vit och igår fann jag hen död på botten. Mycket tråkig upptäckt, men inte direkt överraskande. övervägde att lämna tillbaka den till butiken redan någon dag efter köpet men känner inte att det var värt problemet.

Igår kom jag hem med en större C. Schwartzi som jag hoppas ska trivas bra hos mig trots att den verkar ha fått bo i djurbutiken en tid. Munspröten är korta och slitna men de växer snart ut. Min gamla Panda har jättefina spröt, jag har ju naturslipad sand i karet. Det här missar många rätt ofta, att bottenlevande djur kan skada sig på vass sand/sten/grus.

Jag gick på djurbutiken med en väninna och hon såg alla baljor med krossad, färgglad "sand" i butiken. Då förklarade jag genomgående varför man inte ska välj sådant. Det är skillnad på krossad sand och naturligt framslipad sand. Sandlådesand är oftast den naturliga- för vi vill ju inte låta våra barn leka med sånt som kan skada huden? Sanden måste vara "mjuk", skarpa kanter skär och sliter på malarnas mun-skägg.

Hur ser man skillnad? Jo, kross har vassa, skarpa kanter. Samma sak med grus. Till fiskar som lever på botten ska man ha sjösten, rundade stenar och grus och "mjuk" sand, dvs naturlig sand från sandtag (som tidigare varit havsbotten. t.ex) - inte krossad sten från grustag.

Svart sand, rosa sand etc är ofta just krossad sten/grus och väldigt vasst för fiskarna. Så håll koll på det där. Väljer du kross som bottenmaterial så bör du anpassa invånare efter det.

C. Schwartzi var väldigt fin iallafall. Ska hålla utkik efter en eller två till, sen ska jag nog skaffa en tredje sort så det utgör ett stim på 5-6 individer. Jag TROR inte att de brukar para sig över sorterna men de haringa problem att stimma ihop med varandra. De är inte rasistiska som vi människor. Samtidigt vill jag ju inte råka få någon korsning men det känns som att risken att få dem att leka är rätt liten då de kräver visst engagemang. Det är inte svårt men verkar kräva lite planering eller slump.

Nåväl, det var allt för idag!
Bilder kommer senare.

3 comments:

  1. Hej, bra blogg du har! Jag har en fråga, jag är rätt ny inom detta och undrar om du skulle kunna rekomendera blästersand? Det funkar för fiskar men hur funkar det för malar? Jag skulle vilja mitt mail så du kunde svara.. Men jag lär kika under veckan om ni har svarat :)! Sedan undrar jag vart kan man få itag bra snäckor till sanden? Jag ser inte dom i djurbutikerna, kanske någon privat?

    ReplyDelete
  2. Hej! Kunde tyvärr inte se någon email så jag svarar här, om än väldigt försent. Blästersand (julas), den anturliga varianten som inte är av krossad grus- utan natursand, dvs med runda korn, går alldeles utmärkt. Mina pansarmalars tömmar är jättefina och på en av malarna var muntömmarna bortskavda när hon kom hem från djurbutiken men de har vuxit fram igen hos mig, med blästersanden. De älskar att böka runt i sanden efter smådjur och annat spännande. Just malaysisk sandsnäcka har jag inte heller sett i min akvariebutik. De brukar inte säljas direkt, de råkar ibland följa med på någon växt. Jag skulle råda dig att gå till Ifokus- akvariefisk forum och annonsera efter snäckor där, eller kolla om någon säljer! :)eller på annat svenskt fiskforum. De är små och förökar sig men inte alls lika snabbt som många andra skäpsnäckor. Men de kan ändå lätt bli många efter något år och då vill folk gärna sälja/ge bort dem. Lycka till!

    ReplyDelete
  3. Adressen till forumen jag talade om hittar du i menyn längst upp till höger på den här bloggen! :)

    ReplyDelete