Tuesday, November 29, 2011

oj oj!

Det hände en massa saker men inte när det kom till akvariebiten så jag har inte samma tid att skriva här (nej, jag har inte fått barn). Fiskarna mår bra och det gör även snäckorna. Försökt fördela dem på ett bra sätt i de olika akvarierna och sänkt temperaturen en aning nu under vinterhalvåret så de inte ska vara lika "kåta" längre. Det verkar hjälpa för jag ser inga nya kokonger. Jag har även minskat matandet en aning.

Red är stor och fet och går nu i ett stim tillsammans med sina söner och döttrar. Rex son går ensam i ett akvarium då han blev vuxen å mycket snabbare än sia bröder. De andra, som jag tror är Colts avkomma, har blivit större också men har inte fått några färgglada ränder ännu.

De lilla "hajen" som råkat komma med någonstans ifrån visar sig vara en kejsartetra, en hane dessutom. Han är mycket vacker! Han stimmar än så länge med de mindre dvärguramifiskarna men jag borde nog fixa några damer till honom.

Ancistrusarna gnager tyvärr jättemycket på mina äldre säckors skal så de har blivit jättefula. Det syns inte lika mycket på de vita hanarna, men de lila och råsarandiga honorna har mer vitt (under lagret av skalet som blottas) än färg kvar. Ser väldigt risigt ut. Jag antar att det är ancistrusarna, eftersom skalen såg bra ut innan de tillfördes i karet.

Men nu är de där och de ska få stanna. Att det är de äldre säckorna som råkar illa ut beror nog på att de har alger och sådant på sitt skal.

nåväl, det var uppdateringe för denna gång!

No comments:

Post a Comment